Polskie prawo bywa skomplikowane

Dodane: 05-01-2017 04:32
Polskie prawo bywa skomplikowane porady prawne katowice

Przeprowadzanie sprawy spadkowej przez prawników

Prawo spadkowe jest bardzo ważną dziedziną prawa. Dzieje się tak dlatego, że wiele osób jest zainteresowanych przeprowadzaniem różnych spraw spadkowych. Jednocześnie procedury związane z przeprowadzaniem spraw spadkowych są na tyle trudne, że bardzo często potrzebują one porady prawników. Dobry prawnik będzie potrafił reprezentować w sądzie swojego klienta na każdym etapie przeprowadzanej sprawy spadkowej. Pomoże on w samym napisaniu podania do sądu, a na koniec zadba o to, żeby jego klient rzeczywiście otrzymał przewidzianą dla siebie część spadku. Do prawników zgłaszają się także osoby, które wprawdzie nie potrzebują pomocy w trakcie rozpraw sądowych, ale nie są pewne czy będą w stanie samodzielnie przygotować wszystkie dokumenty potrzebne do przeprowadzenia rozprawy sądowej.


Wymiar sprawiedliwości w Polsce

System sądowy

Podział podmiotowy

Zgodnie z art. 175 Konstytucji RP, wymiar sprawiedliwości w RP sprawują:

Sąd Najwyższy
sądy powszechne
sądy wojskowe
sądy administracyjne

Podział przedmiotowy

Sądy powszechne w Polsce dzielą się na wydziały, którym zawsze przypisana jest pewna kategoria spraw. Nieraz, gdy jest duży wpływ spraw danego rodzaju tworzy się kilka wydziałów dla tej kategorii spraw ? przykładowo dwa albo trzy wydziały karne. Może też tak się zdarzyć, że w sądach wyższego rzędu jest przykładowo jeden wydział cywilny I instancji i drugi wydział cywilny, ale odwoławczy.

Następujące wydziały tworzy się w sądach:
W sądach apelacyjnych

wydział cywilny (sąd cywilny II instancji dla sądów okręgowych)
wydział karny (sąd karny II instancji dla sądów okręgowych)
wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych II instancji dla sądów okręgowych)
wydział lustracyjny (w Sądzie Apelacyjnym w Warszawie; sąd lustracyjny)

W sądach okręgowych

wydział cywilny (sąd cywilny I instancji oraz sąd cywilny, rodzinny, opiekuńczy, dla nieletnich II instancji dla sądów rejonowych)
wydział karny (sąd karny I instancji oraz sąd karny, dla nieletnich (czasami) II instancji dla sądów rejonowych)
wydział penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń penitencjarnych (sąd penitencjarny)
wydział pracy (sąd pracy) i wydział ubezpieczeń społecznych (sąd ubezpieczeń społecznych) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych
wydział gospodarczy (sąd gospodarczy)
sąd ochrony konkurencji i konsumentów (w Sądzie Okręgowym w Warszawie)
odrębna jednostka rejestrowa (w Sądzie Okręgowym w Warszawie ? m.in. dla partii politycznych)
sąd wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych (w sądzie Okręgowym w Warszawie)

W sądach rejonowych

wydział cywilny (sąd cywilny I instancji)
wydział karny (sąd karny I instancji)
wydział rodzinny i nieletnich (sąd rodzinny, opiekuńczy, dla nieletnich I instancji)
wydział pracy (sąd pracy I instancji) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych I instancji
wydział ksiąg wieczystych (sąd wieczystoksięgowy)
wydział gospodarczy (w mieście, w którym ma siedzibę sąd okręgowy albo mieście na prawach powiatu; sąd gospodarczy I instancji)
wydział gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (sąd rejestrowy ? w miastach wojewódzkich oraz niektórych innych większych miastach)


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_prawny_w_Polsce


o powszechnie obowiązującym w Polsce prawodawstwie

Internetowy System Aktów Prawnych

Internetowy System Aktów Prawnych ? baza z informacjami o powszechnie obowiązującym w Polsce prawodawstwie, stanowiąca część najstarszego i jednego z najbardziej znanych polskich systemów informacji prawnej, powszechnie dostępna na stronie Sejmu RP.
Historia ISAP

Prace nad pierwszym polskim systemem informacji prawnej rozpoczęły się w ośrodku informatycznym Biblioteki Sejmowej na podstawie decyzji Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 25 listopada 1974 r. w sprawie utworzenia dziedzinowego Ośrodka Informacji Legislacyjnej ?Biblioteka Sejmowa? w ramach założeń Systemu Informacji Naukowej, Technicznej i Organizacyjnej SINTO.

Pierwszym etapem tych prac było przygotowanie projektu systemu. Niezależne propozycje w tym zakresie zaproponowali Andrzej Gwiżdż i Leszek Kubicki, którzy przedstawili projekt Centralnego Zautomatyzowanego Rejestru Aktów Prawnych (CZRAP) oraz Franciszek Studnicki, który opracował projekt systemu Forum. Projekt CZRAP zakładał przygotowanie w pierwszej kolejności systemu zawierającego opisy bibliograficzne wszystkich polskich aktów prawnych, a następnie uzupełnienie go o teksty tych aktów. Projekt FORUM przewidywał nie tylko utworzenie systemu informacyjnego, ale również tzw. bloku edycyjnego wspomagającego prace legislacyjne.

Do realizacji trafił projekt systemu CZRAP. Pod zmienioną nazwą (Centralny Rejestr Aktów Normatywnych, w skrócie CRAN) stał on się elementem większego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990. Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz:

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internetowy_System_Akt%C3%B3w_Prawnych